Podstránky fotografie
Drobečková navigace

Úvod > Archiv > Školní jídelna - Aktuality > Rozhovor s vedoucí jídelny

Rozhovor s vedoucí jídelny



  1. Co obnáší práce vedoucí školní jídelny?

Obnáší spoustu starostí, které si většina z nás nedokáže představit. Objednávání zboží, vymýšlení jídelníčku, platby žaků a zaměstnanců, spotřební koš a revize spotřebičů. A to ještě není zdaleka všechno!

  1. Jak jste se k této práci dostala?

Dozvěděla jsem se, že škola hledá novou vedoucí školní jídelny. Tak jsem to zkusila a vybrali mě.

  1. Líbí se Vám školní jídelna?

Líbí se mi moc. Rok poté, co jsem nastoupila, proběhla velká rekonstrukce.  Původně vymalovat pouze výdejní okénka. Nakonec pan ředitel schválil rekonstrukci celé jídelny. Jídelna velmi prokoukla, je světlejší, barevnější a opticky větší. V rámci současné rekonstrukce školy jsem sice přišla o svou kancelář, ale nový prostor mám teď ve školní jídelně. A to mi vyhovuje, protože vedoucí by měla být v provozu.

  1. Máte nějaké plány, jak změnit školní jídelnu?

Bude probíhat rekonstrukce, kterou vy neuvidíte jako je výmalba kuchyně nebo oprava vzduchotechniky. Co se týče jídelny, máme v plánu o prázdninách opravu sloupů a výměnu linolea. Jsou to spíše menší opravy, které nejsou na první pohled vidět.

  1. Podle čeho se dávají na výběr obědy?

Není to lehké, musíme se vejít do spotřebního koše, kdy musí být použity určité suroviny. Od ministerstva je dáno, kolik musí být luštěnin, masa, ryb a sladkého jídla. Používám „tahák“ ze Zdravé školní jídelny, kde je napsáno, jaká jídla se dávají například v pondělí jako zeleninová polévka, ryba a luštěniny. Potom už jenom vybírám jídla, která se dlouho nevařila, ale stejně se většinou po třech měsících opakují. Plán obědů sestavuji asi 14 dní a potom doplňuji polévky.

  1. Kde berete nápady na nové obědy?

Chodím na různá školení, kde jsou rauty a mám možnost ochutnat nová jídla a pak je zařadit do našeho jídelníčku. Také si kupuji různé kuchařky nebo se inspiruji na internetu. Občas, když přidáváme nová jídla, tak si je nejdřív každá vyzkoušíme doma, až potom je uvaříme. Tato jídla dáváme vždy jako ta druhá.

  1. Jaký máte názor na ovoce do škol?

Nemám s tím problém, i když je to práce navíc. Důležité je, že jste vy spokojení. Ale mrzí mě, že někdy cestou z práce vidím před školou rozházené ovoce, což se týká i ovoce z jídelny. Trochu problém jsou i mléčné výrobky. Pokud je necháte ležet ve třídě, sníte je až po třech dnech a dostanete salmonelu, kontrola půjde nejprve do školní jídelny. Je potřeba, abyste se naučili s jídlem hospodařit a neplýtvat.

  1. Vaříte ráda i doma?

Doma vařím, ale nedá se říct, že ráda. Beru to jako povinnost. Na chalupě vařím jenom já.

  1. Jaké je vaše nejméně a nejvíce oblíbené jídlo?

Nejsem vybíravá, ale nemám ráda dršťkovou a rybí polévku. Nejvíce mi chutná krupičná kaše, která mi připomíná dětství. Dále různé saláty a přírodní maso.

  1. Jak se vám tady líbí?

Jsem tady sice chvilku, ale tato práce mě velmi baví. Jsem hlavně ráda, že je práce po mně vidět. I když v kuchyni občas zlobí vzduchotechnika anebo jsou jiné potíže, vždycky se nakonec podaří vše vyřešit.

  1. Jaký máte názor na výsledek ankety z minulého čísla našeho časopisu?

Velmi dobrý, byla jsem dojatá. Dokonce jsem si to vytiskla a dala k nám to do kuchyně. I ostatní kuchařky byly moc spokojené a měly radost.

Natálie Horáková, Eliška Poláčková Lucie Horáková, 9. B