a) Název školy: Základní škola Rosice, okres Brno-venkov
Právní forma: příspěvková organizace
Sídlo: Pod Zahrádkami 120, 665 01 Rosice
IČ: 70876843
Zřizovatel: Město Rosice
Sídlo: Palackého náměstí 13, 665 01 Rosice
Ředitel školy: Mgr. Petr Řezníček
Škola sdružuje:
Základní škola – IZO: 102 191 174
Školní družina – IZO: 118 300 211
Školní jídelna – IZO: 103 079 939
Kontakty:
Telefon: 546 412 361
Fax: 546 410 146
E-mail: zsrosice@volny.cz
prijmeni.jmeno@zsrosice.eu (pedagog. zaměstnanci)
WWW: http://www.zsrosice.cz
Přehled oborů vzdělávání:
Kód oboru |
Popis oboru |
Forma vzdělávání |
Vyučovací jazyk |
Délka vzdělávání |
Kapacita oboru |
79-01-C/01 |
Základní škola |
denní |
český |
9 let |
735 |
b) Charakteristika školy
Typ školy: úplná základní škola (k 30. 9. 2013)
Školní rok 2013/2014 |
Počet tříd |
Počet ročníků |
Počet žáků |
Průměrný počet žáků na třídu |
1. stupeň |
12 |
5 |
277 |
23,08 |
2. stupeň |
8 |
4 |
194 |
24,25 |
Celkem |
20 |
9 |
471 |
23,55 |
Zvolený vzdělávací program:
Název zvoleného vzdělávacího programu |
V ročníku |
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání ZŠ Rosice |
3. - 5., 7. - 9. |
ROScestník - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání ZŠ Rosice |
1. a 2., 6. |
Zařízení školního stravování (k 31. 10. 2013):
Typ jídelny-dle výkazu Z 17-01
|
Počet |
Počet strávníků |
||
děti a žáci |
zam. školy a důchodci |
ostatní * |
||
921 ŠJ - úplná |
1 |
405 |
58 |
0 |
* ostatní – ostatní důchodci, zaměstnanci jiných škol, zaměstnanci jiných zaměstnavatelů
Školní družina (k 31. 10. 2013):
ŠD |
počet oddělení ŠD |
počet zapsaných dětí ve ŠD |
Celkem |
4 |
120 |
Zaměření školy:
c) Údaje o školské radě
Školská rada byla zřízena v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání (školský zákon), dle §167 v roce 2005 a má 9 členů.
V srpnu 2013 se vzdal funkce předsedy i členství ve školské radě pan Ing. František Pokorný, který jako nový člen pedagogického sboru již nemohl zastupovat ve školské radě rodiče (zákonné zástupce) žáků, za které byl v roce 2011 do školské rady zvolen.
V měsíci září (19. 9. 2013) v rámci prvních třídních schůzek proběhly doplňovací volby z řad zákonných zástupců. Delegováno bylo 10 zástupců, z nichž byl do školské rady zvolen pan Dan Petřivalský.
Na zasedání školské rady dne 24. 9. 2013 byl volen nový předseda. Předsedkyní školské rady je od tohoto dne paní učitelka Mgr. Valerie Vladíková.
|
Fyzické osoby |
Přepočtení |
Celkový počet pedagogických pracovníků * |
31 |
29,9 |
Z toho odborně kvalifikovaných dle z.č. 563/2004 Sb. |
31 100% |
29,9 100% |
* bez as. ped., vych. ŠD
|
Fyzické osoby |
Přepočtení |
Celkový počet vychovatelů |
4 |
3,4 |
Z toho odborně kvalifikovaných dle z.č. 563/2004 Sb. |
3 75% |
2,4 70,5% |
2. Počet absolventů s odbornou kvalifikací, kteří ve školním roce 2013/14 nastoupili na školu: 1
3. Počet učitelů s odbornou kvalifikací, kteří ve školním roce 2013/14 nastoupili na školu: 2
4. Počet učitelů s odbornou kvalifikací, kteří ve školním roce 2013/14 odešli ze školy: 2
5. Nepedagogičtí pracovníci - počet: 12
Zařízení školního stravování – 5 plných úvazků
Úsek správní: školník – 1, uklízečky – 4, hospodářka školy – 1, ekonomka školy – 1
Správcové tělocvičny – dohody o pracovní činnosti (4)
Věk |
Učitelé |
|
Muži |
Ženy |
|
do 35 let |
2 |
4 |
35-50 let |
2 |
15 |
nad 50 let |
1 |
7 |
Pracující důchodci nepobírající důchod |
|
|
Pracující důchodci pobírající důchod |
|
|
Celkem |
5 |
26 |
Rodičovská dovolená |
|
3 |
|
Oblast
|
Počet seminářů, kurzů, konferencí |
Počet účastníků
|
1. |
I. stupeň ZŠ (zejména Čj, M, Cj) |
14 |
17 |
2. |
Humanitní předměty (zejména Čj, Cj) |
13 |
13 |
3. |
Přírodovědné předměty (M, F, Inf, Př) |
8 |
8 |
4. |
Zájmové vzdělávání ve školní družině |
2 |
2 |
5. |
Právní předpisy a školský management |
11 |
13 |
Celkem |
|
48 |
53 |
Podrobněji viz Příloha č. 1 „Závěrečné zprávy z předmětových komisí za rok 2013-14“.
Zapojení školy do dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení: NE
8. Romský asistent (ANO/NE): NE
Jiný asistent (pedagogický, osobní): ANO, 3 asistenti pedagoga (pro integrované žáky), 1 zahraniční asistent – rodilý mluvčí Lazlo Barclay, Londýn (září až prosinec 2013).
Ročník / celkový průměrný prospěch |
Počet žáků |
Prospělo s vyznamenáním |
Prospělo bez |
Neprospělo bez (*) |
Opakují |
|
1. |
1,018 |
57 |
57 |
0 |
0 |
0 |
2. |
1,138 |
55 |
53 |
2 |
0 |
0 |
3. |
1,182 |
64 |
57 |
7 |
0 |
0 |
4. |
1,294 |
53 |
42 |
11 |
0 |
0 |
5. |
1,420 |
47 |
29 |
18 |
0 |
0 |
Celkem za I. stupeň |
276 |
238 |
38 |
0 |
0 |
Ročník / celkový průměrný prospěch |
Počet žáků |
Prospělo s vyznamenáním |
Prospělo bez |
Neprospělo bez (*) |
Opakují |
|
6. |
1,612 |
52 |
21 |
31 |
0 |
0 |
7. |
1,841 |
52 |
17 |
35 |
0 |
0 |
8. |
1,827 |
44 |
16 |
26 |
2 |
1 |
9. |
2,048 |
42 |
7 |
35 |
0 |
0 |
Celkem za II. stupeň stupeň |
190 |
61 |
127 |
2 |
1 |
|
Celkem za školu |
466 |
299 |
165 |
2 |
1 |
*) počet žáků, kteří byli klasifikováni v náhradním termínu do 30. září 2014
Stupeň chování |
Počet |
% z počtu všech žáků školy |
uspokojivé |
8 |
1,72 |
neuspokojivé |
4 |
0,86 |
3. Celkový počet neomluvených hodin na škole za školní rok 2013/14: 47, průměr na jednoho žáka: 0,10
4. Vzdělávání žáků mimořádně nadaných (ve znění vyhlášky č.73/2005 Sb., § 12 - 14):
Oblast péče o nadané žáky je v naší škole ošetřena předpisem „Vnitřní předpis ZŠ Rosice k zajištění péče o nadané žáky“. Koordinátorem pro MNŽ je výchovný poradce. Podle IVP pracovali 3 mimořádně nadaní žáci. Nejčastěji dostávají rozšiřující, obohacující, problémové a tvořivé úkoly nad rámec těch běžných a povinných. Jedna žákyně navštěvuje již v 6. ročníku druhý cizí jazyk. Dva nadaní žáci také s velkým úspěchem navštěvují kroužek tvůrčího psaní. Tento kroužek je doplněn také šikovnými žáky dle vlastního zájmu. Od října do května v něm pracovali celkem 4 žáci. Práce žáků byly odeslány do několika soutěží – (Ne)obyčejné děti
(zde právě nadaní žáci získali 1. a 2. místo a získali pro třídu 7. B výlet zdarma v Českém Švýcarsku, v souvislosti se soutěží se také objevily články v Deníku Rovnost a na portálu www.rosicko.cz); soutěž České pošty v psaní dopisů (ještě není vyhodnocena); soutěž o Janu Kollárovi. Kroužek také pořádal soutěž pro žáky od 3. tříd o knihy. I letos bylo vyvrcholením činnosti kroužku vydání sborníku ve spolupráci s firmou Coprint. Otevření tohoto kroužku plánujeme i příští rok, proběhne nábor nových členů. O práci v kroužku tvůrčího psaní vyšel článek také v místním zpravodaji Rosa. Jako nadaní žáci pouze v jednom předmětu (německý jazyk, tělesný výchova) pracují podle IVP další dva žáci.
Podrobněji v Příloze č. 2 „Závěrečná zpráva ŠPP za rok 2013-14“.
5. Údaje o přijímacím řízení na střední školu
|
Gymnázia |
SOŠ |
SOU |
neumístění |
celkem |
9.A |
2 |
17 |
2 |
0 |
21 |
9.B |
1 |
18 |
2 |
0 |
21 |
celkem |
3 |
28 |
4 |
0 |
42 |
% |
7,1 |
83,3 |
9,5 |
0,0 |
100,0 |
Údaje o výsledcích přijímacího řízení na víceletá gymnázia:
|
přihlášeno |
přijato |
5.A |
4 |
3 |
5.B |
6 |
1 |
celkem |
10 |
4 |
Údaje o výsledcích přijímacího řízení na víceletá gymnázia:
|
přihlášeno |
přijato |
7.A |
4 |
4 |
7.B |
3 |
1 |
celkem |
7 |
5 |
6. Počet absolventů ZŠ
Ročník |
Počet žáků |
9. ročník |
42 |
nižší ročník |
0 |
Celkem |
42 |
a) Provedené kontroly ze strany České školní inspekce /datum, typ provedené kontroly/:
ve školním roce 2013/2014 kontrola ze strany ČŠI neproběhla
b) Opatření provedená na základě zjištění České školní inspekce: ---
Uvádí se přehledný výčet rozhodnutí ředitele dle §165 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. a počet odvolání proti tomuto rozhodnutí:
Rozhodnutí ředitele |
Počet |
Počet odvolání |
O odkladu povinné školní docházky podle § 37 |
19 |
0 |
O dodatečném odložení povinné školní docházky § 37 |
0 |
0 |
Další dle § 165, odst. 2 a, e, h, i |
64+32+27 (přijetí, přestup, IVP) |
0 |
Počet žáků v 1. ročníku rok 2012/2013: 54
Počet žáků v 1. ročníku rok 2013/2014: 57
Od 7. ročníku si mohou žáci vybrat z volitelných předmětů, ve školním roce 2013/2014 volili následovně:
Volitelný předmět |
Vyučující |
Ročník |
Počet žáků
|
Informatika |
Ing. Folvarčíková |
7. |
12 13 |
Konverzace v Aj |
Mgr. Dočkalová Mgr. Řezáčová |
7. |
14 14 |
Seminář z mediální výchovy |
Mgr. Hantková |
7. |
20 |
Seminář z Pč – provoz a údržba domácnosti |
Mgr. Roche |
7. |
9 |
Sportovní hry |
Mgr. Roche |
7. |
27 |
Německý jazyk |
Mgr. Polcarová Mgr. Odehnalová |
7. |
16 17 |
Ruský jazyk |
PaedDr. Kroupová |
6. 7. |
1 20 |
Informatika |
Ing. Folvarčíková |
8. |
15 |
Konverzace v Aj |
Mgr. Dočkalová |
8. |
12 12 |
Seminář z mediální výchovy |
Mgr. Hantková |
8. |
11 |
Seminář z Pč – příprava pokrmů |
Mgr. Roche |
8. |
12 |
Sportovní hry |
Mgr. Minařík |
8. |
13 13 |
Německý jazyk |
Mgr. Polcarová Mgr. Odehnalová |
8. |
10 12 |
Ruský jazyk |
PaedDr. Kroupová |
8. |
22 |
Konverzace v Aj |
Mgr. Dočkalová |
9. |
17 |
Sportovní hry |
Mgr. Minařík |
9. |
16 14 |
Seminář z matematiky |
Mgr. Štouračová |
9. |
9 |
Základy administrativy |
Ing. Folvarčíková |
9. |
17 |
Německý jazyk |
Mgr. Polcarová Mgr. Odehnalová |
9. |
15 14 |
Ruský jazyk |
PaedDr. Kroupová |
9. |
13 |
Seminář z Pč |
Mgr. Roche |
9. |
11 |
Ve školním roce 2013/2014 jsme zajistili i následující nabídku zájmových útvarů:
Název kroužku |
Vedoucí |
Den |
Počet žáků |
Tvůrčí psaní |
Michaela Hantková |
pátek |
4 |
Dys-klub 2. tř |
Iva Laciná |
čtvrtek |
21 |
Dys-klub 3. tř |
Iva Laciná |
úterý |
10 |
Dys-klub 4. tř |
Iva Laciná |
úterý |
11 |
Dys-klub 5. tř |
Iva Laciná |
čtvrtek |
8 |
Logo-kroužek |
J. Otépková |
úterý |
6 |
Rosník |
J. Odehnalová, G. Folvarčíková |
úterý |
10 |
Školní parlament |
Z. Minařík, E. Polcarová |
středa |
29 |
Divadelní kroužek |
J. Odehnalová, V. Richterová |
pátek |
20 |
Mažoretky |
Stanislava Žáková |
úterý, čtvrtek |
34 |
Ekokroužek |
J. Kroupová, A. Koblížková, P. Šoltésová |
1. středa v měsíci |
13 |
Město a MěstÚ Rosice, Občanské sdružení při ZŠ Rosice, SVČ Rosice, SPC a PPP Brno, Policie ČR, KIC Rosice, TS Rosice, ZOO Brno, sportovní kluby v Rosicích, …
Absolventský žákovský ples, Vánoční jarmark, Besídky a vystoupení pro rodiče a veřejnost, Den otevřených dveří, sběrové soutěže, …
Ekoškola (viz Příloha č. 3 „Závěrečná zpráva EVVO za školní rok 2013-14“), Ovoce do škol, Zdravá pětka, eTwinning, Commenius Assistantship
zajištěna pod vedením pracovníků Školního poradenského pracoviště, viz Příloha č. 2 „Závěrečná zpráva ŠPP za školní rok 2013-14“
lyžařský výcvikový kurz pořádáme pravidelně každý rok pro žáky 7. ročníku, pravidelná je i výuka plavání pro žáky 2. a 3. ročníku v rámci tělesné výchovy, bruslení po dohodě se ZS Rosice
jako účastníci i pořadatelé, viz Příloha č. 1 „Závěrečné zprávy z předmětových komisí za rok 2013-14“
a) počty
|
fyzický počet |
Kvalifikace / specializace |
dosažené vzdělání |
výchovný poradce |
1 |
Ano / ano |
VŠ |
školní metodik prevence |
1 |
Ano /ano |
VŠ |
|
úvazek |
|
|
školní psycholog |
0,8 |
Ano |
VŠ |
školní speciální pedagog (netřídní)* |
0,273 |
Ano |
VŠ |
*) zařazený dle Metodického pokynu MŠMT ČR č.j. 13 409/98/24, bod 2.6.
b) věková struktura
|
do 35 let |
35-50 let |
50 let-důchodový věk/z toho důchodci |
výchovný poradce |
1 |
|
|
školní metodik prevence |
|
|
1/0 |
školní psycholog |
1 |
|
|
školní speciální pedagog |
|
1 |
|
c) další vzdělávání poradenských pracovníků:
Výchovná poradkyně se účastnila porad výchovných poradců a v rámci dalšího vzdělávání semináře Volba povolání.
Školní psycholožka se tento školní rok zúčastnila pouze dvou setkání regionálních schůzek školních psychologů (PPP Brno) vzhledem k překrývání se těchto setkávání s poradami ŠPP. V únoru absolvovala společně s paní zástupkyní PaedDr. Jaroslavou Kroupovou exkurzi na Waldorfskou ZŠ. V dubnu 2014 absolvovala exkurzi na ZŠ Kotlářskou, kde se zúčastnila programu „Život jako výzva“, který plánuje začlenit do preventivních programů 2. stupně na příští školní rok. Dále absolvovala 16-ti hodinový kurz „Kresba postavy“ 25. a 26. 1. 2014 v Praze.
Školní metodička prevence se v průběhu roku 2x účastnila schůzky školních metodiků prevence v PPP Brno, Sládkova. 20. 11. 2013 se zúčastnila školení redaktorů WWW stránek školy – na ZŠ Rosice – přednášející Mgr. Řezníček, 28. 11. 2013 - seminář „Problémový žák v běžné ZŠ“ - DVPP Brno, 4. 12. 2013 – konference k novému metodickému pokynu k řešení
šikanování – MŠMT Praha – přednášející Mgr. Michal Kolář, 10. 3. 2014 – Právní minimum v oblasti prevence rizikových projevů chování - DVPP Brno, 21. 5. 2014 a 11. 6. 2014 – Unplugged – proškolení v metodice – PPP Brno + Adiktologie Praha.
Mgr. Grossová Galetková, 8. 4. 2014 – preventivní program Kočičí zahrada – PPP Brno.
d) akce v rámci prevence sociálně patologických jevů:
v průběhu měsíce října, listopadu a května probíhaly ve třídách 1. stupně „hrací hodiny“. V každé třídě proběhly minimálně dvě hodiny. Hracími hodinami se letos jako ústřední motiv prolínalo téma „Spolupráce“. Žáci si zkoušeli jednoduché aktivity a hry, při kterých museli zvládnout naladit se na sebe navzájem a pracovat společně. V podzimní hodině si vyzkoušeli společnou práci s lanem. V květnové hodině spolupracovali v rámci rytmických cvičení, v nižších ročnících si měli možnost zkusit část písmenkové abecedy v pohybu inspirovanou waldorfskou pedagogikou. V každé třídě žáci potom zhodnotili, jak se jim spolupráce dařila, a zamýšleli se, při kterých činnostech mohou spolupracovat ve třídě. V kolektivech byla také sledována úroveň komunikace, vztahy mezi sebou navzájem a celková atmosféra. S třídními učiteli, kteří projevili zájem, proběhl pohovor o třídě.
v tomto školním roce proběhly pro třídy 2. stupně „tematické hodiny“, což je novinka oproti minulému školnímu roku, která vychází z myšlenky, že pro každou třídu v určitém období může být vhodné jiné specifické téma. V 6. třídách proběhla hodina zaměřená na „Efektivní přípravu do školy“, v 7. a 8. třídách hodina zaměřená na „Mezikulturu a respektování odlišností“ ve spolupráci s anglickým asistentem Lazlem Barclayem, který v letošním roce působil na naší škole, a v 9. třídách hodina zaměřena na „Volbu střední školy“. Zároveň však byly také kolektivy 2. stupně sledovány ve schopnosti vzájemné spolupráce, komunikace a celkové atmosféry třídy. S třídními učiteli, kteří projevili zájem, proběhl pohovor o třídě.
7. A: program zaměřený na podporu kamarádských vztahů ve třídě, respektování se navzájem, učení se dávání a přijímání zpětné vazby, prostor pro společnou zpětnou vazbu a zhodnocení
5. A: program zaměřený na podporu spolupráce ve třídě, řešení konfliktů mezi některými žáky, učení se dávání a přijímání zpětné vazby, zhodnocení
4. A: práce se třídou navazující na řešení šikany ve třídě, podpora zklidnění vztahů, řešení vzájemných konfliktů, pozitivní zpětná vazba
4. B: program zaměřený na řešení konfliktů ve třídě, učení se dávání a přijímání zpětná vazby, prostor pro zpětnou vazbu
3. A: program na pomoc při začleňování žáka
3. C: program zaměřený na podporu kamarádských vztahů a řešení konfliktů (2 hodiny) program pro kolektiv družiny: zpětné vazby a řešení konfliktů
Více viz Příloha č. 2 „Závěrečná zpráva ŠPP za rok 2013-14.“
a) finanční prostředky čerpané ze státního rozpočtu formou grantů (ne z KrÚ JmK): NE
b) finanční prostředky z jiných zdrojů (jakých): ANO, mzdové náklady na školního psychologa a speciálního pedagoga byly dotovány zřizovatelem
Přehled žáků s platným vyšetřením v PPP/SPC k 19. 5. 2014:
Třída |
Počet vyšetřených |
SPUCH |
Z toho integrovaných |
|
Hoši |
Dívky |
|||
1.A |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.B |
1 |
0 |
0 |
0 |
1.C |
1 |
1 |
0 |
0 |
2.A |
9 |
2 |
4 |
1 |
2.B |
6 |
3 |
0 |
1 |
3.A |
6 |
3 |
0 |
1 |
3.B |
10 |
5 |
3 |
1 |
3.C |
5 |
3 |
0 |
0 |
4.A |
9 |
5 |
3 |
2+1* |
4.B |
10 |
5 |
3 |
1 |
5.A |
4 |
2 |
1 |
1 |
5.B |
8 |
2 |
4 |
1 |
1. stupeň |
69 |
31 |
18 |
9+1* |
6.A |
11 |
6 |
4 |
1+1* |
6.B |
9 |
5 |
1 |
1 |
7.A |
8 |
5 |
2 |
0 |
7.B |
11 |
5 |
2 |
2+1* |
8.A |
7 |
5 |
2 |
2 |
8.B |
9 |
4 |
2 |
2 |
9.A |
10 |
6 |
1 |
0 |
9.B |
16 |
10 |
5 |
3 |
2. stupeň |
81 |
46 |
19 |
11+2* |
celkem |
150 |
77 |
37 |
20+3* |
* žáci mimořádně nadaní
Viz Příloha č. 4 „Výroční zpráva o hospodaření školy za rok 2013“
OBLAST VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Stanovené cíle v této oblasti byly naplněny.
Ve školním roce 2013/2014 vstoupil v platnost nový školní vzdělávací program s motivačním názvem ROScestník, podle kterého jsme začali vzdělávat žáky 1., 2. a 6. ročníku. Roscestník ukazuje společnou cestu vzděláváním a dává si za cíl žáky správně nasměrovat do jejich dalšího života po základní škole. Přiznanou hrubkou pak evokuje identitu školy s městem Rosice a první tři písmena jsou zároveň i zkratkou hesel, které žákům vštěpujeme: Rozum, Odpovědnost a Svoboda člověka ve vzdělávání i v životě. Žáci ostatních ročníků se vzdělávali podle dobíhajícího Školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání ZŠ Rosice.
Byly zrealizovány skupinové pobyty: ŠPP (Adaptační pobyty), EVVO (Ekopobyt), LVK (lyžařský výcvikový kurz) jako akce rozšiřující vzdělávání žáků v daných oblastech.
Uskutečnily se tradiční akce pro žáky: výlety, exkurze, Mikuláš ve škole, sportovní den, výchovné koncerty, divadlo, při jejichž pořádání jsme se snažili dbát na rovnoměrné rozložení
těchto akcí během školního roku. Hospitace v hodinách byly mj. zaměřeny i na využívání moderních ICT ve výuce. S úspěchem jsme navázali na loňský projekt „Můj deváťák“, podporující kooperaci žáků IX. tříd s prvňáčky, který doznal v tomto roce některých pozitivních změn.
V maximální možné míře jsme využívali zahraničního asistenta z Velké Británie – především jako rodilého mluvčího v hodinách anglického jazyka, ale i např. v hodinách zeměpisu, dějepisu i na mimoškolních a pobytových akcích.
Škola byla i v letošním roce zapojena do mezinárodního projektu eTwinning (žáci třídy III.A).
Velká podpora byla věnována činnosti a aktivitám žákovského školního parlamentu, který mj. naši školu zaregistroval do sítě Škol pro demokracii. Podmínky pro získání titulu v některých oblastech zatím nesplňujeme, ale žáci spolu s vedením a učiteli hledají řešení, jak povinné ukazatele programu naplnit a v nadcházejícím školním roce titul Škola pro demokracii získat.
OBLAST ŘÍZENÍ, PERSONÁLNÍ
Ve druhé polovině kalendářního roku 2013 spolupracoval ředitel školy s pracovníky MěstÚ a ostatními řediteli na stanovení společných pravidel pro řízení příspěvkových organizací města. S platností od 1. 1. 2014 vydala Rada města Rosice „Zásady pro řízení příspěvkových organizací města Rosice“, kterými se vedení školy od uvedeného data řídí.
Vedení školy se při své práci opíralo o činnost metodických sdružení, předmětových komisí a poradních orgánů. V průběhu školního roku došlo k posílení pedagogického sboru (i jeho mužské části), přijetím nových učitelů na místo kolegyně v dlouhodobé pracovní neschopnosti a kolegyně nastupující na mateřskou dovolenou.
Plán čerpání dovolené na rok 2014 byl společně s plány práce, DVPP a dalšími dokumenty sdílen se všemi zaměstnanci v prostředí cloudu, které umožňuje dálkový přístup. Prostředí Kalendáře Google a Disku Google budeme využívat i pro sdílení a tvorbu jiných dokumentů potřebných pro nepřetržitou komunikaci a informovanost zaměstnanců školy.
V souladu s novelizovanými předpisy byla uzavřena nová Smlouva o poskytování pracovnělékařských služeb s MUDr. Věrou Horkou. Při stanovení pravidel čerpání FKSP a návrhu rozpočtu vedení spolupracovalo s odborovou organizací. Na rozpočtu FKSP na rok 2014 i na pravidlech pro jeho čerpání se obě strany bez problémů dohodly. Maximální podpora byla věnována osobnostnímu rozvoji pedagogů jejich aktivitě a dalšímu vzdělávání.
Z cílů stanovených v této oblasti pro šk. rok 2013/2014, které nebyly zcela naplněny, zbývá dokončit aktualizaci některých vnitřních směrnic.
OBLAST KONTROLY
Kontrolované oblasti, úkony kontrolní činnosti, termíny a zodpovědné osoby byli ve školním roce 2013/2014 stanoveny Plánem kontrolní činnosti členěném po jednotlivých měsících.
Podle plánu probíhaly hospitace ředitele a jeho zástupců ve všech třídách na 1. i 2. stupni ZŠ a následné hodnotící pohovory s vyučujícími. Učitelům byla dána možnost pozvat v daném termínu vedení školy do hodiny, kterou si sami určili.
Z plánovaného testování úrovně vzdělávání žáků 9. tříd v předmětech Čj, M, Aj probělo (z důvodu špatné komunikace se společností Scio) v letošním školním roce jen testování v anglickém jazyce. Elektronické ověřování ukázalo, že výsledky vzdělávání žáků naší školy jsou v porovnání s ostatními základními školami celkově průměrné. Povinné celorepublikové testování NIQES žáků 5. a 9. ročníků, které jsme ke zjištění úrovně vzdělávání v naší škole chtěli také využít, bylo centrálně zrušeno.
Zejména v oblasti financování byly ve šk. roce 2013/2014 v ZŠ Rosice provedeny kontroly ze strany zřizovatele, Krajského úřadu Jihomoravského kraje, Finančního úřadu, České správy sociálního zabezpečení a Ministerstva financí ČR. Kromě posledně zmíněné kontroly, která není dosud protokolárně uzavřena, nebyly zjištěny žádné nedostatky.
Podle požadavků zřizovatele byla provedena inventarizace majetku školy.
OBLAST ČINNOSTI METODICKÝCH A PORADNÍCH ORGÁNŮ
Metodická sdružení a předmětové komise pracovaly v již osvědčeném složení podle plánu, který si na rok 2013/2014 sestavily. Zhodnocení jejich činnosti je uvedeno v závěrečných zprávách, které jsou přílohou této výroční zprávy.
Osvědčilo se zřízení širšího vedení školy, které se schází pravidelně 1x týdně ke společnému plánování, zlepšení informovanosti zaměstnanců a popř. i operativnímu řešení nečekaných organizačních záležitostí při procesu vzdělávání. Členy širšího vedení školy jsou zástupci ředitele, vedoucí ŠD, koordinátoři ŠVP, EVVO, ICT, vedoucí ŠPP, předsedkyně odborové organizace, zástupce Školské rady a vedoucí žákovského parlamentu.
Převážně prostřednictvím těchto orgánů a prostřednictvím pedagogické rady byl naplňován princip společného plánování.
Pro výměnu zkušeností a větší sounáležitost škol v rámci regionu inicioval ředitel školy vznik „Kolegia ŘZŠ Rosicko“, sdružení ředitelů základních škol ve správním obvodu města Rosice, které se sešlo a bude se scházet postupně v jednotlivých obcích regionu několikrát ročně.
OBLAST MATERIÁLNĚ-TECHNICKÁ
Běžné opravy a údržba v hlavní a vedlejší budově školy i v tělocvičně a kotelně školy byly prováděny průběžně podle potřeby. V uplynulém školním roce jsme ale museli řešit i mimořádné situace způsobené opakovanými (2x sprcha, šatna, dílna v budově tělocvičny, 1x ředitelna, šatny v hlavní budově) haváriemi vodovodního řádu.
Kromě těchto pojistných událostí nás trápilo stále častěji se opakující zatékání vody při vydatnějších deštích střechou nad „dostavbou“ hlavní budovy a střechou tělocvičny. Potřebnou rekonstrukci střech většího rozsahu budeme rozpočtovat na rok 2015.
O hlavních prázdninách byly prostory, které to vyžadovaly, vymalovány, natřeny vstupní dveře, vyspravena omítka a proběhl generální úklid. Ve školní kuchyni byly zrekonstruovány odpadové rošty a část špatně spádované dlažby.
Pro další kmenovou třídu a nové oddělení školní družiny jsme upravili prostorové řešení místností a pořídili nový nábytek (šatní skříňky, žákovské lavice a židle, skříně) a jiné nutné vybavení (domácí videotelefony s elektronickým vrátným).
Pokrytí budovy školy signálem wi-fi pro bezdrátové připojení k internetu bylo rozšířeno tak, že je učitelům k dispozici téměř ve všech místnostech, učebnách i kabinetech. Prezentační technika (1 interaktivní tabule a 6 datových projektorů) byla dokoupena a instalována do učeben, kde pedagogům, podle předchozího průzkumu, nejvíce chyběla.
Dovybavení a obnova fondu učebnic pro žáky a kabinetů učebními pomůckami pro výuku jednotlivých předmětů je každoroční samozřejmostí.
Nepodařilo se nám zřídit vhodný prostor pro přemístění škrabky na brambory ve školní kuchyni a vyřešit lépe zázemí pro práci keramického kroužku. Odložena musela být i modernizace technického vybavení učebny přírodopisu a vybavení cvičné kuchyně alespoň novými židlemi.
OBLAST BOZP A PO
V této oblasti byly provedeny všechny předepsané kontroly a revize. Byl zpracován a konzultován „Plán krizové připravenosti“ pro Základní školu Rosice.
Vstupním školením BOZP a PO prošli všichni noví zaměstnanci školy. Periodické proškolení a lékařské prohlídky absolvovali stávající zaměstnanci školy podle plánu. Samostatně byli proškoleni všichni vedoucí pracovníci školy a členové požární hlídky.
Přehled o termínech a realizaci všech předepsaných revizí vede hospodářka školy. Prověrky BOZP a PO a kontrola plnění ozdravných opatření proběhly 12. 3. 2014, o čemž byl sepsán řádný zápis. Po odchodu paní učitelky Mgr. Vladíkové, pověřené pracovnice BOZP školy, na mateřskou dovolenou, byla provedena kontrola veškeré dokumentace BOZP a PO (3. 4. 2014) a navázána externí spolupráce s bezpečnostním technikem v oblasti BOZP a PO, p. Kambou.
V rámci kurzu „Ochrana osob za mimořádných událostí“, který proběhl ve všech třídách v červnu, byl vyhlášen i cvičný poplach s nácvikem evakuace budovy školy.
PUBLIC RELATION
WWW redaktoři jsou odpovědní za aktuální informace v jednotlivých oblastech školního webu prezentujících činnosti školy na internetu. Pravidelně přispíváme články ze života ve škole též do místního zpravodaje Rosa i jiných regionálních tiskovin. Velkou reklamou nejen mezi zástupci školské komunity bylo uspořádání Veletrhu středních škol.
Z několika návrhů jsme nechali hlasováním v internetové anketě širokou veřejnost vybrat nové logo ZŠ Rosice, prezentaci na internetu jsme doplnili virtuální prohlídkou školy a novodobou školní kronikou v elektronické podobě.
Výborně se osvědčila reprezentace školy ve spolupráci s FC Slovan Rosice (fotbalový turnaj McDonald´s Cup). Školní časopis Rosník získal v soutěži o titul Školní časopis roku 2014 v Jihomoravském kraji 1. místo v kategorii I. a II. stupeň ZŠ a 1. místo za grafiku v kategorii I. a II. stupeň ZŠ. V zahraničí naši školu úspěšně reprezentovaly Mažoretky Anife (Francie, Belgie, Chorvatsko), na Slovensku pak žáci zapojení do soutěže v rámci projektu spolupráce Mikroregionu Kahan a Mikroregionu Velká Fatra.
I ve školním roce 2013/2014 jsme zorganizovali tradiční, rodiči a ostatní veřejností hojně navštěvované, školní akce jako besídky, dílny pro rodiče, Vánoční jarmark, Den otevřených dveří, Den matek, Absolventský ples, aj.
Dne 27. 3. 2014 u příležitosti 50. výročí školního stravování jsme uspořádali malou výstavu tematických výtvarných děl našich žáků spojenou s besedou o stravování ve školní jídelně a ochutnávkou pokrmů, které pro zúčastněné připravily naše paní kuchařky. Škoda jen, že se jinak velmi povedená akce, nesetkala s větším zájmem ze strany široké veřejnosti.
Na konci školního roku proběhlo mezi pedagogy dotazníkové šetření kladoucí si za cíl zjistit současnou úroveň kultury školy a také workshop (moderovaná diskuze) pedagogických pracovníků zaměřený na analýzu školního klimatu. Interpretací výsledků těchto šetření a následnými opatřeními ke zlepšení současného stavu se budeme dále zabývat ve školním roce 2014/2015.
ZÁVĚR
V uplynulém školním roce 2013/2014 jsme hodně investovali a velmi zapracovali na zlepšení vybavenosti učeben prezentační technikou a hlavně na způsobu využívání moderních informačních a komunikačních technologií v práci učitele. V oblasti provozu ICT jsme velice přivítali pomoc zřizovatele, jeho IT pracovníků, kteří obstarali serverové řešení školní počítačové sítě. Aktivitám v této oblasti je třeba i nadále věnovat zvýšenou pozornost.
V následujícím období bychom se prioritně rádi věnovali zlepšování kultury školy v nejširším smyslu slova. Stabilizaci pedagogického sboru. Budování značky ZŠ Rosice, posilování identity organizace, sounáležitosti, zlepšování pracovního klimatu ve třídách i kabinetech a ve škole jako instituci vůbec. V této oblasti pociťujeme stále jisté rezervy.
V materiální oblasti bude nutné čím dříve, tím lépe realizovat potřebné opravy střech hlavní budovy ZŠ i budovy ZUŠ Rosice. Zvyšující se počet žáků základní školy s sebou nese další prostorové (ve školní kuchyni i technologické) nároky, které muselo a v budoucích letech bude nadále muset vedení školy řešit.
Ředitel školy s ohledem na předpokládaný zájem o vzdělávání v Základní škole Rosice požádal v červnu 2014 Krajský úřad Jihomoravského kraje, odbor školství, správce Rejstříku škol a školských zařízení o zvýšení maximální povolené kapacity školní družiny ze stávajících 120 na 150 dětí a navýšení nejvyššího povoleného počtu výkonů ve školní jídelně ze 450 na 500 strávníků. S platností od 1. 9. 2014 bylo oběma žádostem vyhověno.
V souladu se zaměřením školy a prioritami našeho dalšího rozvoje jsme se jako partneři připojili do projektových záměrů financovaných z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v rámci výzev MŠMT č. 51 (ICT – vzdělávání učitelů v prostředí cloudu), č. 53 (RVP – zdravý životní styl a dopravní výchova) a č. 55 (Cizí jazyky – rodilý mluvčí do škol). Jestliže nositelé projektů s žádostmi uspějí, budou aktivity těchto projektů realizovány do 30. června 2015.
V Rosicích 19. 9. 2014.
© 2023 Základní škola Rosice, příspěvková organizace, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO