a) Název školy: Základní škola Rosice, okres Brno-venkov
Právní forma: příspěvková organizace
Sídlo: Pod Zahrádkami 120, 665 01 Rosice
IČ: 70876843
Ředitel školy: Mgr. Petr Řezníček
Resortní identifikátor právnické osoby (RED_IZO): 600111130
Zřizovatel: Město Rosice
Sídlo: Palackého náměstí 13, 665 01 Rosice
Škola sdružuje:
Základní škola – IZO: 102 191 174
Školní družina – IZO: 118 300 211
Školní jídelna – IZO: 103 079 939
Kontakty:
Telefon: 546 412 361
Fax: 546 410 146
E-mail: zsrosice@volny.cz, info@zsrosice.cz
prijmeni.jmeno@zsrosice.eu (pedagogičtí zaměstnanci)
WWW: http://www.zsrosice.cz
Přehled oborů vzdělávání:
Kód oboru |
Popis oboru |
Forma vzdělávání |
Vyučovací jazyk |
Délka vzdělávání |
Kapacita oboru |
79-01-C/01 |
Základní škola |
denní |
český |
9 let |
735 |
b) Charakteristika školy
Typ školy: úplná základní škola (k 30. 9. 2015)
Školní rok 2015/2016 |
Počet tříd |
Počet ročníků |
Počet žáků |
Průměrný počet žáků na třídu |
1. stupeň |
14 |
5 |
337 |
24,07 |
2. stupeň |
8 |
4 |
185 |
23,13 |
Celkem |
22 |
9 |
522 |
23,73 |
Zvolený vzdělávací program:
Název zvoleného vzdělávacího programu |
V ročníku |
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání ZŠ Rosice |
5. a 9. |
ROScestník - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání ZŠ Rosice |
1. - 4., 6. až 8. |
Zařízení školního stravování (k 31. 10. 2015):
Typ jídelny- dle výkazu Z 17-01
|
Počet |
Počet strávníků |
||
děti a žáci |
zam. školy a důchodci |
ostatní * |
||
L11 ŠJ - úplná |
1 |
441 |
65 |
0 |
* ostatní – ostatní důchodci, zaměstnanci jiných škol, zaměstnanci jiných zaměstnavatelů
Školní družina (k 31. 10. 2015):
ŠD |
počet oddělení ŠD |
počet zapsaných dětí ve ŠD |
Celkem |
5 |
170 |
Zaměření školy:
Environmentální výchova, vzdělávání a osvěta.
Vytváření pozitivního sociálního klimatu ve škole.
Rozvoj školních poradenských služeb pro rodiče, žáky, pedagogy.
Využití moderních ICT prvků, metod a forem práce ve vyučování.
c) Údaje o školské radě
Školská rada byla zřízena v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání (školský zákon), dle §167 v roce 2005 a má 9 členů. O činnosti školské rady jsou vedeny zápisy ze zasedání, které jsou dostupné na webových stránkách školy.
Členy školské rady zastupující ZŠ Rosice v tomto volebním období jsou PaedDr. Jaroslava Kroupová, Mgr. Pavla Šoltésová a Ing. František Pokorný.
|
Fyzické osoby |
Přepočtení |
Celkový počet pedagogických pracovníků * |
36 |
32,135 |
Z toho odborně kvalifikovaných dle z.č. 563/2004 Sb. |
36 100% |
32,135 100% |
* bez asistentů pedagoga, vychovatelů ŠD
|
Fyzické osoby |
Přepočtení |
Celkový počet vychovatelů |
7 |
5,29 |
Z toho odborně kvalifikovaných dle z. č. 563/2004 Sb. |
7 100% |
5,29 100% |
2. Počet absolventů s odbornou kvalifikací, kteří ve školním roce 2015/16 nastoupili na školu: 1
3. Počet pedagogů s odbornou kvalifikací, kteří ve školním roce 2015/16 nastoupili na školu: 3 (+2 od nového školního roku 2016/2017)
4. Počet pedagogů s odbornou kvalifikací, kteří ve šk. roce 2015/16 odešli ze školy: 6
5. Nepedagogičtí pracovníci - počet: 13
Zařízení školního stravování: kuchařky, pomocné kuchařky – 5, vedoucí ŠJ – 1
Provozní zaměstnanci: školník – 1, uklízečky – 4, hospodářka – 1, ekonomka – 1
Správcové tělocvičny – dohody o pracovní činnosti (4)
Věk |
Učitelé |
|
Muži |
Ženy |
|
do 35 let |
|
6 |
35-50 let |
5 |
11 |
nad 50 let |
2 |
12 |
Pracující důchodci nepobírající důchod |
|
|
Pracující důchodci pobírající důchod |
|
|
Celkem |
7 |
29 |
Rodičovská dovolená |
|
6 |
|
Oblast
|
Počet seminářů, kurzů, konferencí |
Počet účastníků
|
1. |
I. stupeň ZŠ (zejména Čj, M, Cj) |
23 |
10 |
2. |
Humanitní předměty (zejména Čj, Cj) |
7 |
4 |
3. |
Přírodovědné předměty (M, F, Ch, Inf, Př) |
6 |
4 |
4. |
Zájmové vzdělávání ve školní družině |
3 |
2 |
5. |
Právní předpisy a školský management |
7 |
3 |
6. |
Prohloubení pedagogické způsobilosti |
12 |
6 |
Celkem |
|
58 |
29 |
Podrobněji viz Příloha č. 1 „Závěrečné zprávy z předmětových komisí za rok 2015-16“.
Zapojení školy do dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení: NE
8. Romský asistent (ANO/NE): NE
Jiný asistent (pedagogický, osobní): ANO, 9 asistentů pedagoga (pro integrované žáky).
Ročník / celkový průměrný prospěch |
Počet žáků |
Prospělo s vyznamenáním |
Prospělo |
Neprospělo (*) |
Opakují |
|
1. |
1,013 |
75 |
75 |
0 |
0 |
0 |
2. |
1,125 |
75 |
71 |
3 |
0 |
0 |
3. |
1,159 |
61 |
56 |
5 |
0 |
0 |
4. |
1,286 |
57 |
44 |
13 |
0 |
0 |
5. |
1,451 |
70 |
40 |
30 |
0 |
0 |
Celkem za I. stupeň |
338 |
286 |
51 |
0 |
0 |
Ročník / celkový průměrný prospěch |
Počet žáků |
Prospělo s vyznamenáním |
Prospělo |
Neprospělo (*) |
Opakují |
|
6. |
1,562 |
52 |
25 |
24 |
3 |
2 |
7. |
1,596 |
42 |
20 |
22 |
0 |
0 |
8. |
1,648 |
43 |
17 |
26 |
0 |
0 |
9. |
1,963 |
47 |
11 |
35 |
1 |
0 |
Celkem za II. stupeň stupeň |
184 |
73 |
107 |
4 |
2 |
|
Celkem za školu |
522 |
359 |
158 |
4 |
2 |
*) počet žáků, kteří byli klasifikováni v náhradním termínu do 30. září 2016
Stupeň chování |
Počet |
% z počtu všech žáků školy |
uspokojivé |
3 |
0,56 |
neuspokojivé |
0 |
0,00 |
3. Celkový počet neomluvených hodin na škole za školní rok 2015/16: 8, průměr na jednoho žáka: 0,015
4. Vzdělávání žáků mimořádně nadaných (ve znění vyhlášky č.73/2005 Sb., § 12 - 14):
Oblast péče o nadané žáky je v naší škole ošetřena předpisem „Vnitřní předpis ZŠ Rosice k zajištění péče o nadané žáky“. Koordinátorem pro MNŽ je výchovný poradce. Podle IVP pracovali 3 mimořádně nadaní žáci. Nejčastěji dostávají rozšiřující, obohacující, problémové a tvořivé úkoly nad rámec těch běžných a povinných. Jedna žákyně 8. ročníku akceleruje v druhém cizím jazyce (vyučuje se společně se žáky 9. ročníku). Jeden nadaný žák navštěvuje kroužek tvůrčího psaní. Tento kroužek je doplněn také šikovnými žáky dle vlastního zájmu. Od října do května v něm pracovalo celkem 5 žáků.
Práce žáků byly odeslány do několika soutěží – Láska kvete v každém věku, Město jako literární kulisa, Význam vody v historii. Kroužek se zapojil do akce městské knihovny a své texty představil veřejnosti. I letos bylo vyvrcholením činnosti kroužku vydání sborníku ve spolupráci s firmou Coprint. Otevření tohoto kroužku plánujeme i příští rok, proběhne nábor nových členů.
Podrobněji v Příloze č. 2 „Závěrečná zpráva ŠPP za rok 2015-16“.
5. Údaje o přijímacím řízení na střední školu
|
Gymnázia |
SOŠ |
SOU |
neumístění |
celkem |
9.A |
1 |
18 |
3 |
0 |
22 |
9.B |
7 |
10 |
7 |
1 |
25 |
Celkem |
8 |
28 |
10 |
1 |
47 |
% |
17 |
59,6 |
21,3 |
2,1 |
100,0 |
Údaje o výsledcích přijímacího řízení na víceletá gymnázia:
|
přihlášeno |
přijato |
5. A |
2 |
2 |
5. B |
3 |
3 |
5. C |
1 |
1 |
celkem |
6 |
6 |
Údaje o výsledcích přijímacího řízení na víceletá gymnázia:
|
přihlášeno |
přijato |
7. A |
6 |
6 |
7. B |
4 |
4 |
celkem |
10 |
10 |
6. Počet absolventů ZŠ
Ročník |
Počet žáků |
9. ročník |
47 |
nižší ročník |
2 |
Celkem |
49 |
a) Provedené kontroly ze strany České školní inspekce /datum, typ provedené kontroly/:
ve školním roce 2015/2016 kontrola ze strany ČŠI neproběhla
b) Opatření provedená na základě zjištění České školní inspekce: ---
Uvádí se přehledný výčet rozhodnutí ředitele dle §165 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. a počet odvolání proti tomuto rozhodnutí:
Rozhodnutí ředitele |
Počet |
Počet odvolání |
O odkladu povinné školní docházky podle § 37 |
17 |
0 |
O dodatečném odložení povinné školní docházky § 37 |
0 |
0 |
Další dle § 165, odst. 2 a, e, h, i |
66+16+24 (přijetí, přestup, IVP) |
0 |
Počet žáků v 1. ročníku rok 2014/2015: 72
Počet žáků v 1. ročníku rok 2015/2016: 75
Od 7. ročníku si mohou žáci vybrat z volitelných předmětů, ve školním roce 2015/2016 volili následovně:
Volitelný předmět |
Vyučující |
Ročník |
Počet žáků |
Seminář z Pč |
Mgr. Roche, (od 7. 3. 2016 Mgr. Šulák) |
7. |
15 |
Informatika |
Mgr. Řezníček |
7. |
7 |
Seminář z matematiky |
Mgr. Schildová |
7. |
9 |
Seminář z mediální výchovy |
Mgr. Hantková |
7. |
10 |
Konverzace v Aj |
Mgr. Dočkalová Mgr. Řezáčová |
7. |
29 |
Sportovní hry |
Mgr. Vocilka |
7. |
16 |
Německý jazyk |
Mgr. Treuová Mgr. Odehnalová |
7. |
23 |
Ruský jazyk |
Mgr. Kroupová |
7. |
20 |
Volitelný předmět |
Vyučující |
Ročník |
Počet žáků |
Seminář k ekologické výchově |
Mgr. Roche, (od 7. 3. 2016 Mgr. Šulák) |
8. |
12 |
Konverzace v Aj |
Mgr. Řezáčová |
8. |
16 |
Seminář z mediální výchovy |
Mgr. Hantková |
8. |
25 |
Seminář z matematiky |
Mgr. Štouračová |
8. |
10 |
Sportovní hry |
Mgr. Minařík |
8. |
21 |
Německý jazyk |
Mgr. Štouračová Mgr. Odehnalová |
8. |
23 |
Ruský jazyk |
PaedDr. Kroupová |
8. |
19 |
Volitelný předmět |
Vyučující |
Ročník |
Počet žáků |
Základy administrativy |
Ing. Folvarčíková |
9. |
26 |
Konverzace v Aj |
Mgr. Dočkalová Mgr. Řezáčová |
9. |
29 |
Konverzace v Nj |
Mgr. Odehnalová |
9. |
13 |
Sportovní hry |
Mgr. Minařík |
9. |
26 |
Německý jazyk |
Mgr. Treuová Mgr. Štouračová |
9. |
27 |
Ruský jazyk |
PaedDr. Kroupová Mgr. Hantková |
8. 9. |
21 |
Ve školním roce 2015/2016 jsme zajistili i následující nabídku zájmových útvarů:
Název kroužku |
Vedoucí |
Den |
Počet žáků |
Tvůrčí psaní |
Michaela Hantková |
pátek |
5 |
Dys-klub 2. tř. |
Martina Kurtinová |
pondělí |
14 |
Dys-klub 3. tř. |
Iva Laciná |
středa |
20 |
Dys-klub 4. tř. |
Iva Laciná |
úterý |
11 |
Dys-klub 5. tř. |
Iva Laciná |
pondělí |
17 |
Logo-kroužek |
Koblížková |
pondělí |
10 |
Rosník, školní časopis |
J. Odehnalová, G. Folvarčíková |
úterý |
15 |
Školní parlament |
Z. Minařík, E. Treuová |
středa |
29 |
Divadelní kroužek |
J. Odehnalová, V. Richterová |
pátek |
14 |
Mažoretky |
Stanislava Žáková |
úterý, čtvrtek |
35 |
Ekokroužek |
A. Koblížková, P. Šoltésová, J. Vocilka, A. Kočičková, J. Roche |
1. středa v měsíci |
10 |
spolupráce školy s dalšími subjekty: ANO,
Město a MÚ Rosice, Občanské sdružení při ZŠ Rosice, SVČ Rosice, SPC a PPP Brno, Policie ČR, KIC Rosice, TS Rosice, ZOO Brno, sportovní kluby v Rosicích, …
účasti žáků a pedagogů školy na životě v obci: ANO,
Absolventský žákovský ples, Vánoční jarmark, Besídky a vystoupení pro rodiče a veřejnost, Den otevřených dveří, sběrové soutěže, …
zapojení školy do projektů: ANO,
Ekoškola (viz Příloha č. 3 „Závěrečná zpráva EVVO za školní rok 2015-16“).
Ovoce do škol
Škola pro demokracii
Podpora jazykové gramotnosti na ZŠ Rosice (čtenářské dílny jako prostředek ke zkvalitnění čtenářství a čtenářské gramotnosti, zahraniční jazykový kurz pro učitele, stínování (shadowing) pro pedagogy cizích jazyků, matematiky, přírodovědných a technických předmětů v zahraničí a zahraniční jazykově-vzdělávací pobyt pro žáky)
mezinárodní spolupráce: ANO, eTwinning (žáci 2. ročníku ZŠ)
odborová organizace: ANO, Kolektivní smlouva uzavřená na dobu neurčitou
péče o žáky se SPU: ANO,
zajištěna pod vedením pracovníků Školního poradenského pracoviště viz Příloha č. 2 „Závěrečná zpráva ŠPP za školní rok 2015-16“
LVK, plavání, bruslení: ANO,
lyžařský výcvikový kurz pořádáme pravidelně každý rok pro žáky 7. ročníku, pravidelná je i výuka plavání pro žáky 2. a 3. ročníku v rámci tělesné výchovy, bruslení po dohodě se správou zimního stadionu v Rosicích
mimoškolní a volnočasové aktivity, soutěže, olympiády: ANO,
jako účastníci i pořadatelé, viz Příloha č. 1 „Závěrečné zprávy z předmětových komisí za rok 2015-16“
a) počty
|
fyzický počet |
Kvalifikace / specializace |
dosažené vzdělání |
výchovný poradce |
1 |
Ano / ano |
VŠ |
školní metodik prevence |
1 |
Ano /ano |
VŠ |
logopedický asistent |
1 |
Ano/ano |
VŠ |
asistent pedagoga |
10 |
Ano |
|
|
úvazek |
|
|
školní psycholog |
0,8 |
Ano |
VŠ |
školní speciální pedagog (netřídní)* |
0,386 |
Ano |
VŠ |
*) zařazený dle Metodického pokynu MŠMT ČR č.j. 13 409/98/24, bod 2.6.
b) věková struktura
|
do 35 let |
35-50 let |
50 let-důchodový věk/z toho důchodci |
výchovný poradce |
|
1 |
|
školní metodik prevence |
|
|
1/0 |
školní psycholog |
1 |
|
|
školní speciální pedagog |
1 |
1 |
|
c) další vzdělávání poradenských pracovníků:
- Výchovná poradkyně:
Novinky v legislativě a povinné dokumentaci – 20. 11. 2015, Brno
Jak na IVP, nová legislativa – 19. 4. 2016, Třebíč
Plán pedagogické podpory – 12. 5. 2016, Brno
Příští rok by chtěla seminář zaměřený na novinky v Bakalářích
- Školní psycholožka:
se tento školní rok účastnila pravidelných setkání regionálních schůzek školních psychologů (PPP Brno) a dále navštěvovala individuální supervizní setkání.
Seminář: Základy krizové intervence ve škole 12.4 2016
Seminář: Problémový žák 22. 4. 2016
Kurz: Sandplay therapy – práce s herním pískovištěm 21. - 22. 5. 2016
- Školní metodička prevence:
30. 9. 2015 – pravidelná setkání školních metodiků prevence – tentokrát na naší škole
24. 11. 2015 – konference prevence, JmK Brno
22. 3. 2016 – školení první pomoci
14. 4. 2016 – MiniMax pro školský management
23. 6. 2016 – Krajské fórum prevence aneb rizikové chování na internetu
d) akce v rámci prevence rizikových jevů chování:
1) Organizované ŠMP:
V žákovských knížkách máme vytištěné výňatky ze Školního řádu, z „Vnitřního předpisu ZŠ Rosice pro postup v případě výskytu zneužívání, držení či distribuce návykových látek“ a výňatek z „Vnitřního předpisu ZŠ Rosice pro postup v případech souvisejících s krádežemi a vandalismem v prostředí školy“.
Před zahájením školní roku všichni třídní učitelé obdrželi letáček „Pomůžu ti“, který vyvěsili ve svých třídách na nástěnce tak, aby žáci věděli, jak se mají zachovat v případě podezření na šikanování.
Ve spolupráci s Krajským ředitelstvím Policie ČR se pro žáky tří 1. tříd uskutečnila vycházka s policisty. Tato již tradiční akce byla velmi zdařilá. Policisté provedli prvňáčky po exponovaných přechodech v Rosicích, názorně si předvedli, jak silnici přecházet, jak se pohybovat po chodníku, zodpověděla spoustu dotazů. Akce se konala hned na začátku školního roku, prvňáčci si tak mohli nacvičit bezpečnou cestu do školy.
Žáci 1. tříd obdrželi složku s pracovními listy „Dopravní výchova“. Tuto nám pravidelně zasílá organizace Besip. Součástí těchto listů byly reflexní nášivky a přívěsky, které děti mohly používat zavěšené na aktovkách nebo oblečení. Aktivně s touto složkou pracovaly všechny první třídy.
Celý školní rok žáci 2. tříd pracují s materiálem „Kapka prevence“, který nám byl poskytnut Krajským ředitelstvím Policie Jihomoravského kraje. S těmito pracovními listy pracujeme již několik roků, máme s nimi velmi dobré zkušenosti. Zástupci Krajského ředitelství Policie ČR, oddělení prevence přijeli na shrnutí učiva nejen o dopravní výchově, ale prevenci celkově (neznámí lidé, poskytnutí pomoci,..) a odměnili všechny žáky 2. tříd – absolventy Kapky prevence na konci školního roku.
Žáci 4. a 5. ročníku obdrželi pracovní listy „Dopravní výchova“. Tyto byly předány třídním učitelům a byla s nimi prodiskutována možnost použití pracovních listů ve výuce. S listy pracovaly všechny třídy 4. a 5. třídy. Navíc tyto ročníky prochází Dopravní výchovou, která je pro nás organizována SVČ Rosice v podzimních a jarních měsících.
Zapojili jsme se do celostátní akce „Světluška“ na pomoc nevidomým.
14. 9. – 18. 9. 2015 proběhl Adaptační pobyt pro žáky 6. a 4. ročníků. Pobytu se účastnilo ve dvou skupinách celkem 54 a 49 žáků a akce se setkala stejně jako v předcházejících letech s velmi dobrým ohlasem nejen od žáků, ale i od učitelů a rodičů. Pobyt se uskutečnil v rekreačním středisku Horácko na Třech Studních. Do projektu se kromě třídních učitelů, školního metodika prevence aktivně zapojili i výchovný poradce, školní psycholožka, ředitel školy a pracovníci neziskové organizace Podané ruce v Brně se svým preventivním programem. V rámci „peer programu“ s námi odjeli i 4 vyškolení žáci 9. tříd. Náměty pro zlepšení klimatu tříd, které získal p. ředitel na AP, předal školnímu parlamentu.
Od září 2014 jsme zapojeni do projektu prevence Unplugged v 8. ročníku jako škola srovnávací. Probíhá pravidelné testování žáků každého půl roku.
15. 10. 2015 proběhl „Den zdraví“ na 1. stupni, s obdobnými sportovními aktivitami jako na 2. stupni. Navíc žáci měli besedu s p. veterinářem, s nevidomým člověkem, viděli ukázku karate, relaxovali, účastnili se body-zorbingu, tancovali na podložce.
16. 10. 2015 byl připraven pro žáky 2. stupně „Den zdraví“. Během tohoto dne si děti povídaly o správné výživě, připravily si ovocné saláty pod vedením nejen třídních učitelů, ale taky pod vedením odborníků, sportovaly v přírodě, na školní zahradě i v tělocvičně, navštívily kuželnu, tancovali na podložce „Stepmánie“, měřily si index BMI, besedovali na téma „Čas proměn“ a „Na prahu mužnosti“, dále s kurátorkou pro mládež ze sociálního odboru při MěÚ Rosice – ta žáky seznámila s právními důsledky zneužívání alkoholu a cigaret mladistvými, beseda s Mgr. Ferdovou o poruchách příjmu potravy pro dívky ze 7. tříd, dále besedovali o kyberšikaně žáci 6. roč. s Mgr. Procházkovou z Krajského ředitelství P ČR, s paní Vaňharovou si dívky 8. tříd povídaly o hygieně a péči o pleť, Mgr. Skutková uskutečnila program „Život jako výzva“ pro žáky 8. ročníku, diskutovali o původu zdravé strany, účastnili se projektu „Zdravá pětka“ apod.
Již tradičně žáci 9. tříd připravují Mikulášskou besídku pro žáky 1. a 2. tříd. Tato akce se setkala s velkým ohlasem, a tak skupina čertů, andělů a Mikuláše navštívila i další třídy na 1. stupni naší školy a navštívila Logopedickou mateřskou školu na Smetanové.
Zapojení všech žáků do Dne otevřených dveří a Vánoční prodejní výstavy na škole (ať již aktivní účastí nebo alespoň výrobky na výstavu) žáci se mohli inspirovat ke vhodnému trávení volného času.
Naše škola je zapojena do projektu Duhové dny a úzce spolupracuje se SVČ a MěÚ Rosice. V rámci tohoto projektu byla nově zařazena podpora dětí, kteří potřebují pomoc s přípravou na vyučování.
Pro žáky 5. ročníku byla připravena preventivní akce „Vzpoura úrazům“, která proběhla ve spolupráci se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. Tato akce se setkala s velmi dobrou odezvou a byl o ní napsán nejen článek do Roiy, ale i poděkování do VZP.
Zapojení se do projektu VYNSPI II., do klíčové aktivity 03 jednotný systém výkaznictví v prevenci – počty ohrožených dětí ve škole, prevence rizikového chování a školní metodik prevence
Společně s žákovským parlamentem jsme se zapojili do projektu „Den boje proti rakovině“ – žáci prodávali žluté květy ve třídách dětem, jejichž rodiče byli o akci dopředu informováni a souhlasili s nákupem. Celkem škola vybrala a odeslala 5 835,-Kč.
V květnu si připravili studenti VŠ – obor psychologie – proi žáky našeho 9. ročníku interaktivní divadelní představení „Jak odolat nástrahám závadových part“
Prezentace preventivního projektu Rubikon pro vyučující – očekáváme zapojení v příštím školním roce
Den dětí pro 1. stupeň proběhl opět ve spolupráci se Školním parlamentem
Den dětí pro 2. stupeň – Soutěžní den – spolupráce se školním parlamentem
Zpracování tabulek mapování rizikového chování na škole
V rámci třídnických hodin třídní učitelé pracovali s programem „Zásady slušného chování – etiketa“. Na začátku školního roku obdrželi vyučující náměty pro práci na třídnických hodinách, které využili téměř všichni vyučující. Tento materiál bude postupovat se třídou do následujícího ročníku. Během celého školního roku školní metodička prevence doplňovala informační nástěnku, na které žáci mohli najít důležité adresy a telefony, ale i nabídky k aktivnímu využívání volného času ve škole i mimo ni. Součástí nástěnky byly i preventivní letáčky od P ČR a nabídky volnočasových aktivit ze SVČ Rosice. Na nástěnce je i schránka důvěry. Využilo ji však pouze několik žáků školy a dotazy poukázaly na nevhodné chování spolužáků, ihned jsme se snažili situaci napravit. ŠMP obměňuje i nástěnku určenou pro učitele.
2) Organizované ŠP:
preventivní práce s kolektivy 1. stupně – v průběhu měsíce října a listopadu probíhaly ve třídách 1. stupně „hrací hodiny“, v květnu byly „hrací hodiny“ nabídnuty pro zájemce z řad třídních učitelů. Hracími hodinami se letos jako ústřední motiv prolínalo téma „Komunikace, empatie, fungování v kolektivu a vtahu k ostatním“. Žáci si zkoušeli jednoduché aktivity a hry, při kterých cvičili verbální i neverbální komunikaci mezi sebou navzájem. V každé třídě žáci potom zhodnotili. V kolektivech byla také sledována úroveň spolupráce, vztahy mezi sebou navzájem a celková atmosféra. S třídními učiteli poté proběhl pohovor o třídě a byla předána možná doporučení.
preventivní práce s kolektivy 2. stupně – v tomto školním roce proběhly pro třídy 2. stupně „tematické hodiny“, které se již osvědčily v minulém školním roce. Oproti minulému roku se však témata pro některé třídy proměnila. V 6. třídách proběhla hodina tradičně zaměřená na „Efektivní přípravu do školy“. Toto téma pomáhá žákům 6. tříd v nalézání efektivních způsobů učení, které jsou čím dál více potřebnější při přechodu na 2. stupeň. V 7. třídách bylo realizováno téma „Respektování odlišností a vztahy v naší třídě“, které směřuje k prevenci šikany. V 8. třídách se podařilo realizovat program „Život jako výzva“ V 9. třídách jsme se zaměřili na téma „Řešení konfliktů“. Zároveň však byly také kolektivy 2. stupně sledovány ve schopnosti vzájemné spolupráce, komunikace a celkové atmosféry třídy. S třídními učiteli, kteří projevili zájem, proběhl pohovor o třídě.
vedení třídnických hodin na zakázku TU
6. A obnovení vzájemné důvěry ve třídě
2. A vztah k třídnímu učiteli a třídě
2. B vztah ke třídě a spolužákům
7. B vnímání vlastní třídy
Přehled žáků s platným vyšetřením v PPP/SPC k 23. 5. 2016:
Třída |
Počet vyšetřených |
SPUCH/PAS |
Z toho integrovaných |
|
Hoši |
Dívky |
|||
1.A |
1 |
1 |
0 |
1 |
1.B |
2 |
1 |
0 |
1 |
1.C |
3 |
1 |
0 |
0 |
2.A |
3 |
1 |
2 |
0 |
2.B |
6 |
5 |
1 |
1 |
2.C |
4 |
3 |
1 |
1 |
3.A |
5 |
1 |
3 |
1 |
3.B |
7 |
3 |
3 |
0 |
3.C |
3 |
2 |
1 |
0 |
4.A |
13 |
3 |
6 |
2 |
4.B |
12 |
6 |
2 |
3 |
5.A |
11 |
4 |
2 |
2 |
5.B |
13 |
7 |
4 |
3 |
5.C |
6 |
4 |
0 |
0 |
1. stupeň |
89 |
42 |
25 |
15 |
6.A |
13 |
8 |
3 |
3 + 1* |
6.B |
7 |
4 |
2 |
2 |
7.A |
7 |
5 |
1 |
1 |
7.B |
10 |
3 |
4 |
1 |
8.A |
11 |
6 |
3 |
1 + 1* |
8.B |
6 |
4 |
0 |
0 |
9.A |
7 |
5 |
2 |
0 |
9.B |
13 |
7 |
3 |
2 + 1* |
2. stupeň |
74 |
42 |
18 |
10 + 3* |
celkem |
163 |
84 |
43 |
25 + 3* |
* žáci mimořádně nadaní
Viz Příloha č. 4 „Výroční zpráva o hospodaření školy za rok 2015“
OBLAST VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Stanovené cíle:
Stanovené cíle v této oblasti byly naplněny. Kromě naplňování Školního vzdělávacího programu ROScestník, jako nejdůležitějšího plánu činnosti naší organizace naplňujeme i mezinárodní kritéria programu Ekoškola. Výjimečný byl v uplynulém školním roce projekt „Podpora jazykové gramotnosti na ZŠ Rosice“, na který jsme získali téměř milionovou dotaci s fondů EU a státního rozpočtu:
Dotace z ESF a státního rozpočtu |
972 871,00 |
I. Čtenářské dílny |
113 512,00 |
II. Jazykový kurz (učitelé) |
317 595,00 |
III. Stínování |
126 474,00 |
IV. Jazykový pobyt (žáci) |
415 290,00 |
Díky úspěšnému projektu „Vzdělávání pedagogů v prostředí cloudu“ jsme obrželi v roce 2015 pro učitele zapojené do projektu nejen služební tablety, ale na začátek šk. roku 2015/2016 také instalaci systému LMS Moodle (vč. proškolení uživatelů), pomocí kterého chceme postupně zavádět podporu vzdělávání žáků formou e-learningu. Ceněna byla i mezinárodní spolupráce třídy II.A v rámci projektu eTwinning a aktivní zapojení školy do projektu Zdravé město Rosice. Uskutečnily se i všechny tradiční skupinové pobyty a akce pro žáky.
OBLAST ŘÍZENÍ, PERSONÁLNÍ
Stanovené cíle:
Stanovené cíle v této oblasti byly splněny. Do organizační struktury byli začleněni asistenti pedagogů a správcové školní tělocvičny. Nově byla ustanovena funkce vedoucí provozních zaměstnanců. V uplynulém školním roce došlo k velkým personálním změnám jak na pedagogickém tak i provozním úseku viz níže v odstavci Závěr.
OBLAST KONTROLY
Stanovené cíle:
Stanovené cíle v této oblasti byly naplněny. Kontrolní činnosti na provozním úseku byla posílena další odpovědnou osobou – vedoucí provozních zaměstnanců. Hospitační činnost jako podstatná oblast kontrolní činnosti byla důležitým kritériem v hodnocení pedagogických pracovníků. Výsledky výchovy a vzdělávání jsme ověřili testováním žáků 9. ročníku v systému InspIS a Scio testy čtenářské gramotnosti u žáků 6. ročníku. Při inventarizaci majetku k 31. 12. 2015 nebyly shledány žádné inventarizační rozdíly.
OBLAST ČINNOSTI METODICKÝCH A PORADNÍCH ORGÁNŮ
Stanovené cíle:
Všechny stanovené cíle v této oblasti byly naplněny. K dlouhodobé koncepci rozvoje základní školy nebyly od členů školské rady žádné připomínky. Dotazy týkající se zaváděné formy e-learningu byly ředitelem školy zodpovězeny. Velký podíl nese naše škola na realizaci projektu při tvorbě MAP vzdělávání pro oblast ORP Rosice, který zpracovává MAS Brána Brněnska.
OBLAST MATERIÁLNĚ-TECHNICKÁ
Stanovené cíle:
Stanovené cíle v této oblasti byly naplněny jen částečně. Střecha byla opravena jen provizorně z provozních prostředků školy a její kompletní rekonstrukce byla bohužel odložena. Realizace tohoto záměru je závislá na finančních možnostech zřizovatele. Nákup nového vybavení školní kuchyně byl také odložen na následující školní rok.
Co se podařilo, bylo dlouho uvažované zabezpečení budovy při vstupu koridorem a rozšíření kamerového systému města na okolí budovy školy (instalovány 3 nové kamery). Učebny, ve kterých jsme dosud postrádali prezentační techniku, byly dovybaveny a v době hlavních prázdnin byly ne v jedné, ale v obou učebnách informatiky instalovány nové počítače. Do jedné z kmenových tříd byl pořízen nový žákovský nábytek.
OBLAST BOZP A PO
Stanovené cíle:
Stanovené cíle v této oblasti byly splněny. Pracovní prostředí v obou budovách naší organizace prošlo v uplynulém roce hloubkovou kontrolou Oblastního inspektorátu práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj. Většina zjištění pracovníků inspektorátu nebyla závažného charakteru a byla odstraněna ihned v průběhu kontroly. Odstraněny (v předepsaném termínu) byly i závažnější nedostatky v plynových kotelnách, které nám provozuje Správa budov Rosice s.r.o.
PUBLIC RELATION
Stanovené cíle:
Stanovené cíle v této oblasti byly naplněny. Velkým úspěchem byl zisk titulu Škola pro demokracii (Platnost osvědčení: 31. 7. 2016) za práci s žákovským parlamentem a participaci žáků na životě školy. Od školního roku 2015/2016 prezentujeme svoji činnost i na sociální síti Facebook, kterou jsme v předchozím období vyhodnotili (pomocí ankety mezi návštěvníky naši webových stránek) jako nejpoužívanější.
ZÁVĚR
Školní rok 2015/2016 lze celkově hodnotit jako úspěšný. V oblasti vzdělávání žáků jsme se nad rámec platného vzdělávacího programu věnovali zejména jazykové gramotnosti. S velkým zájmem jsme, v rámci projetu dotovaného z fondů EU, zrealizovali jazykové a pobytově-vzdělávací kurzy v zahraničí pro žáky i učitele. Velmi přínosné bylo také zavedení čtenářských dílen jako moderní strategie výuky čtení a literatury v rámci hodin českého jazyka, a to na I. i na II. stupni naší základní školy. V následujícím období bychom se chtěli více věnovat rozvoji matematické gramotnosti.
V oblasti materiálně-technické se nám podařilo dovybavit učebny prezentační technikou a zejména modernizovat již nevyhovující počítačovou techniku v učebnách informatiky. V této oblasti musíme zapracovat ještě na navýšení konektivity připojení školní počítačové sítě k internetu.
Uplynulý školní rok byl také charakteristický výjimečně početnými změnami v oblasti personálního zabezpečení vzdělávací činnosti i provozu školy. Nejen naši organizaci, ale regionální školství vůbec opustily v průběhu školníku roku 2 kvalitní vyučující cizího jazyka, které zřejmě našly uplatnění v soukromém sektoru. S koncem školního roku ukončily svoje působení na naší škole i 2 učitelky I. stupně, 1 asistentka pedagoga a školní psycholožka. Z provozních zaměstnanců odešel pan školník, který měl pracovní poměr uzavřený na dobu určitou. Paní vedoucí vychovatelka ŠD, pomocná kuchařka a 2 uklízečky dosáhly důchodového věku a ukončily pracovní poměr v průběhu hlavních prázdnin. Všechna uvedená pracovní místa jsme obsadili novými zaměstnanci, kteří, jak pevně věříme, budou pro naši organizaci od školního rok 2016/2017 přínosem.
V Rosicích 21. 9. 2016
Mgr. Petr Řezníček, ředitel
© 2023 Základní škola Rosice, příspěvková organizace, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO